top of page
  • Foto van schrijverJonas Scherrens

Matte Lakken en hoe deze correct te onderhouden?

Welke afwerking je ook kiest, het onderhoud van de lak van je wagen dient steeds correct te gebeuren teneinde de levensduur van de lak te ondersteunen en bijgevolg dure herstellingskosten te vermijden.

Deze stelling is echter nog belangrijker wanneer het gaat om een matte lak. Deze zijn namelijk zeer kwetsbaar en kunnen door hun matte afwerking niet hersteld worden op de conventionele manier. Bij lakschade zal er in dit geval geen polijstwerk kunnen gebeuren op de lak en dient zich steeds een herspuiting van de aangetaste delen plaats.

De reeds gekende veroorzakers van lakschade die normaal zeer makkelijk opgelost kunnen worden zijn hier nefast voor uw lak en dienen dusdanig gepast aangepakt te worden. In deze blog enkele voorschriften en tips.




Reinigen van een matte lak

Alle voertuigen dienen op een correcte manier gewassen te worden. Een goede carwash of detailer zal het nodige doen om een krasvrije wasbeurt van uw wagen te garanderen. Echter moeten we bij een matte lak toch adviseren om de automatische carwash links te laten liggen. Een matte laklaag is van nature uit gevoeliger aan krassen en daarom is een hand wasbeurt aanbevolen omdat hier de druk op de washandschoen aangepast kan worden in functie van de gevoeligheid van de lak.

Bij een standaard reiniging van een matte lak is het nodig om aandachtig te zijn in de keuze van de producten die gebruikt worden voor de reiniging. Zure of agressieve producten moeten ten alle tijden vermeden worden. Best gebruiken we hiervoor een ph neutraal product en veel water.

Gebruik daarnaast ook geen shampoo met wax elementen in. Wax is namelijk een glans verhogend product en dat is wat we nu net niet willen bij onze matte lak.

Er zijn verschillende shampoos op de markt die afgestemd zijn op de reiniging van dergelijke lakken. Laat u hier ook voldoende adviseren bij de aankoop van dergelijke producten.

Zorg om te beginnen steeds dat de wagen voldoende afgekoeld is voor je de wasbeurt aanvangt! Een warme wagen zorgt voor een snellere opdroging van het water en/of de producten gebruikt en kunnen onherstelbare schade opleveren.

Ga als eerste de loszittende vervuiling op de wagen losmaken en verwijderen met behulp van een hoge drukspuit, let hierbij op dat de druk niet te hoog is maar met een groot debiet. Meer water/minder druk is hier de gouden regel. Alles wat op deze manier loskomt zal veilig verwijdert worden en kun je ook niet verder uitsmeren op het voertuig


Gebruik de 2 emmer methode om de wagen te wassen, 1 emmer met proper water en shampoo en 1 emmer met proper water, dompel je microvezel handschoen in de emmer met zeep en was de wagen van boven naar beneden. Spoel regelmatig de washandschoen uit in de emmer zonder zeep om vervolgens via de emmer met zeep verder te gaan op de wagen. Op deze manier blijft je zeepwater proper en ga je ook geen vervuiling uitsmeren op het voertuig.


De wagen afdrogen is een must. Hard water kan namelijk voor kalkplekjes zorgen als we deze laten opdrogen op de matte lak. Gebruik hiervoor steeds een propere microvezel droogdoek. Indien mogelijk kies voor een hoogpolige droogdoek. Dit reduceert wederom de kans op krassen.

Desgewenst kan een quick detailer die ontwikkeld is voor matte lakken ingeneveld worden op de droogdoek. Dit zorgt voor extra smering tussen de doek en het lakoppervlak en zorgt tevens voor een betere afwerking. Denk eraan om een quick detailer te nemen die geen wax bevat.


Beschermen van een matte lak

Een normale laklaag kunnen we gemakkelijk beschermen door een wax, sealant of coating te gaan gebruiken. Bij een matte laklaag ligt dit iets moeilijker. Een wax bevat namelijk glans verhogende elementen, iets wat we bij een matte lak absoluut willen vermijden.


Er zijn echter wel enkele merken die waxes en/of sealants ontwikkeld hebben specifiek voor het gebruik op matte lakken. Laat u steeds goed informeren naar uw aankoop en vraag zeker naar een uitleg over hoe het product aangebracht moet worden aangezien de gebruiksaanwijzing dit niet steeds uitgebreid zal vermelden. Houd hierbij ook rekening dat net zoals bij traditionele waxes deze producten een gelimiteerde beschermtijd hebben van enkele weken tot enkele maanden, afhankelijk van het gebruik en/of onderhoud en dat een herapplicatie frequent nodig kan zijn.


Daarnaast zijn er ook steeds meer producenten van keramische bescherming die een coating aanbieden die perfect op matte lakken kan aangebracht worden zonder de glansgraad te verhogen. Deze zullen door hun samenstelling steeds een langere looptijd hebben dan waxes en kunnen het voertuig beschermen voor meerdere jaren.


Laat dergelijke coating steeds aanbrengen door een specialist. Bij foutieve behandeling is polijsten echter niet meer mogelijk en zal een herspuiting bij een carrossier nodig zijn om de schade te herstellen.




Nog enkele Tips


  • Verwijder vogeluitwerpselen, teer, boomsappen en insecten asap van de lak. Houd steeds een quick detailer en microvezeldoek in de wagen om deze vervuilingen zsm te verwijderen.

  • Gebruik geen zure en of agressieve producten op de laklaag.

  • Ga bij een vastgehechte contaminatie niet schrobben met een doek of spons op de contaminatie. Beter is deze eerst los te weken met water en/of ph neutrale producten om dan met een vochtige microvezeldoek te verwijderen.

  • Probeer zelf geen lakschade te herstellen door polijsten en/of andere methodes toe te passen en ga steeds ten rade bij een gespecialiseerd bedrijf zoals een detailing center of carrossier.


Wenst u meer informatie om de matte lak van je wagen te laten onderhouden of om deze extra te beschermen via een coating

13.491 weergaven0 opmerkingen
bottom of page