Dreamcars @ Autosalon Brussels 2019
Zo, ons belgisch autosalon, die zich afspeelt in brussel in de heizelhallen, zit er weer op voor dit jaar.
alle autoliefhebbers konden van 19 januari tot 27 januari hun hartjes ophalen aan de laatste nieuwe moto's,wagens, technologieën, en alles wat met de auto-industrie te maken heeft.
Het salon is een plaats waar potentiële kopers van bepaalde wagens / merken gaan om hun nieuwe wagen van dicht te kunnen zien, er eens in te kunnen zitten, en vooral om te kunnen onderhandelen voor mooie kortingen op hun nieuwe wagens, doordat merken speciale "salonconditie's" geven ( mooie kortingen gedurende de ganse periode van het autosalon).
Natuurlijk komen niet alleen potentiële kopers naar het salon, maar ook gewone mensen die eens een daguitstap maken met het gezin en vrienden.
Natuurlijk zijn vooral vele autofanaten & fotografen aanwezig die graag de nieuwste,mooiste,snelste en extreemste wagens willen zien, die categorie noemen wij dan de "Sportscars, SuperCars & Hypercars ".
Deze wagens stonden in een aparte hal die de naam Dreamcars had, de wagens van onze dromen ;).
Vooral van deze wagens willen wij u wat mooie foto's en informatie geven, omdat vooral deze categorie tot onze verbeelding spreekt, en we allen wel in onze kindertijd in poster in de kamer hangen hadden van een O Zo Mooie Ferrari, Porsche of Lamborghini.
Dus beginnen we met de eerste wagen die je tegenkomt in de hal van de Dreamcars, en dit is
van de eerste keer de top van de auto industrie.
Bugatti Chiron:

De Bugatti Chiron is een tweezits-Hypercar van het Franse Bugatti. De auto is ontworpen op het hoofdkantoor in het Franse Molsheim (Alsace). Het is de opvolger van de Bugatti Veyron en voorgesteld op 1 maart 2016 op de Autosalon van Genève. De auto is vernoemd naar de coureur Louis Chiron, uit Monaco.
Motor:
De motor is in de basis dezelfde motor als in de Bugatti Veyron, maar is voor 95% vernieuwd, de turbo's hebben een maximale druk van 1,85 bar. Uiteindelijk zorgt dat voor een vermogen van 1500 pk en 1600 Nm koppel.
Prestaties:
De Bugatti Chiron bereikt 0-100 km/h in 2,4 seconden, 0-200 km/h in 6,7 seconden, 0-300 km/h in 13,6 seconden en bereikt 400 km/h na 32,6 seconden. De topsnelheid is begrensd op 420 km/h, maar in theorie zou hij 460 km/h moeten halen. De Chiron brak het record voor de 0-400-0 km/h binnen de 41,96 seconden, maar de Koenigsegg Agera RS verbrak dat weer met een tijd van 36,44 seconden.
Verkoop:
De eerste 200 exemplaren werden al verkocht voor de eerste levering. De minimumprijs was 2,4 miljoen dollar/stuk, wat later 2,7 werd. Bugatti begrenst de verkoop tot 500 stuks. In het eerste productiejaar, 2017, werden 70 wagens afgewerkt. Er werden al 300 wagens verkocht, met eind 2017 230 leveringen op de wachtrij.
Opbouw:
De Chiron heeft net zoals zijn voorganger, de Veyron, een koolstofvezel carrosseriestructuur, een onafhankelijke ophanging, een versnellingsbak met 7 gangen en dubbele koppeling en een Haldex-vierwielaandrijvingssysteem. Hij is qua design gebaseerd op de Bugatti Vision Gran Turismo.
Bugatti Chiron Sport
Op de Autosalon van Genève 2018 is de Bugatti Chiron Sport geïntroduceerd, het is een 18 kg lichtere en meer circuit gerichte auto dan de reguliere Chiron. De Chiron Sport wordt vanaf eind 2018 gefabriceerd en kost zo'n 5% meer dan het basismodel.

HONDA NSX

De honda NSX ( New Sportscar Xperimental) is honda's vlaggenschip in de supercar sector.
Het heeft 11 jaar geduurd tegen dat honda een waardige opvolger van de alombekende NSX heeft kunnen realiseren.
de wagen moest het toppunt worden van nieuwe hybridetechnologie in een sportwagen.
De nieuwe NSX is dus voorzien van een 3.5l TwinTurbo v6 die 500pk levert en 550Nm koppel, en die word dan nog eens geholpen door 3 elektromotoren, goed voor een gecombineerd vermogen van 571pk & 645Nm koppel. De motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met 9 versnellingen en een dubbele koppeling. De elektromotoren worden opgeladen door rem-energie op te vangen en deze terug naar de batterijen te sturen.
De wagen heeft ook een revolutionair AWD-systeem die de kracht over de 4 wielen verdeeld, het brein van de wagen voelt aan welk wiel grip nodig heeft of welk wiel grip verliest, en zodanig de nodige kracht naar de afzonderlijke wielen verdeeld om tot de beste grip te komen in gelijk welke situatie.
Al dit geweld zorgt dat de wagen kan optrekken van 0-100 kph in 3.3 seconden en doorgaat tot een topsnelheid van 309kmh.
De prijs van al dit moois in 2015 was 165.000€.

2019 Porsche 911 "992"

Uiterlijk verschilt de 992 slechts in details van het vorige model, de 991. De auto is 20 mm langer en 5 mm hoger dan zijn voorganger met gelijkblijvende wielbasis.
De kofferklep en het front van de auto met "verstelbare louvres" zijn rechtlijniger, de voorste spatborden zijn vergroot en de wielen staan 25,4 mm verder naar buiten. Op de deuren zijn de klassieke deurgrepen vervangen door (elektrisch) inklapbare deurgrepen.
Aan de achterkant is de 992 voorzien van een doorlopende lichtstrip over een groot gedeelte van de achterkant ditmaal geleverd op alle versies van de 992. Voordien werd een dergelijke doorlopende strip alleen aangetroffen op de versies van de 911 met vierwielaandrijving. De spoorbreedte is 40 mm breder dan zijn voorganger. De vijf kenmerkende instrumenten direct voor de chauffeur zijn digitaal behalve de in het midden geplaatste analoge toerenteller.
Tot de nieuwe uitrustingsopties behoren een rijbaanassistent, een nachtzichtassistent en een parkeerassistent met 360 graden uitzicht. De 992 staat op (vergrote) 20 inch velgen voor en 21 inch achter.
De motor van de 992 zoals voorgesteld in november 2018 is een drie liter benzinemotor voorzien van dubbele turbo's in de Carrera S en de Carrera 4S met 331 kW (450 pk). Dit zorgt voor een topsnelheid van 307kph en een acceleratie van 0-100kph in 3.7 seconden, en 3.5 sec met het optionele "SportChrono-Pakket".(in de toekomst worden andere motoren toegevoegd). In het ontwerp van de auto is rekening gehouden met het feit dat de 992 -op termijn- leverbaar wordt met (deels) hybride aandrijving.
Als transmissie zijn een automatische transmissie; PDK met 8 versnellingen en een handgeschakelde versnellingsbak met zeven versnellingen leverbaar.
De Porsche 992 is de achtste generatie van de Porsche 911, de auto wordt gefabriceerd door Porsche. De auto werd op 28 november 2018 op de LA Auto Show gepresenteerd en de eerste leveringen zullen plaatsvinden vanaf februari 2019.

PEUGEOT E-LEGEND

Tijdens het salon van Brussel had Peugeot op zijn stand een mooi plaatsje voor de e-Legend Concept. Die is rechtstreeks geïnspireerd op de 504 Coupé van weleer (eind jaren 1960), die door Pininfarina was getekend. De designers hebben hun best gedaan om een vergelijkbare verhouding tussen staal en glas te bereiken en om de passagiersruimte naar achteren te duwen. Toch bevat de auto ook heel wat moderne elementen, zoals het lichtdesign. Maar hij is vooral elektrisch en biedt verschillende rijmodi, waaronder een aantal autonome.
Je kan de conceptcar zelf besturen of hem laten rijden. In de autonome rijmodus verdwijnt het stuurwiel en krijg je zicht op een scherm van liefst 49 duim. De stoelen en armleuningen gaan ook in een andere, meer comfortgerichte positie staan. Passagiers kunnen kiezen voor de Soft-stand, waarbij de informatie wordt beperkt tot het strikte minimum, of voor Sharp, waarbij de auto sterk met zijn omgeving geconnecteerd is. Ook in de manuele rijmodus zijn er twee programma’s: Legend, met een instrumentenbord dat herinnert aan dat van de 504 Coupé met zijn drie tellers, en Boost, dat de voorkeur geeft aan een dynamische rijstijl.
De auto heeft een sportief temperament dankzij een elektromotor van 340 kW (462 pk) en 800 Nm. Dat koppel wordt over de vier wielen verdeeld. Peugeot geeft aan dat de e-Legend van 0 naar 100 km/u sprint in 4 seconden en dat hij een topsnelheid haalt van 220 km/u. Het rijbereik ligt op 600 kilometer (WLTP) en er is een snellaadmodus waarmee de auto op 25 minuten al 500 kilometer bereik terugwint. Bovendien kan hij ook inductief worden geladen. Een scherm onder de achterruit toont een persoonlijke welkomstboodschap voor de gebruiker en toont voor het vertrek hoe vol de batterij is. Hij waarschuwt mensen rond de auto ook wanneer die in de zelfrijdende modus onderweg is.
De sfeer aan boord van de conceptcar verwijst naar de gewatteerde stoelen van de oorspronkelijke 504. Ze zijn met velours bekleed en het houtwerk is in Paldao-hout uit “hernieuwbare” bosbouw gemaakt. Het doet denken aan het palissander- en ebbenhout van 50 jaar geleden. Het interieur van de 4,65 meter lange coupé is verder aangekleed met een hele resem schermen. Naast het grote frontale scherm van 49 duim zit er een van 12 duim in elke zonneklep en een van 29 duim in de deuren. Die twee laatste kunnen een personaliseerbaar “digitaal decor” weergeven.

BMW M2 "COMPETITION"

Velen zien de huidige M2 als de nieuwe M3, omdat hij lichter, levendiger en vooral minder burgerlijk is dan de coupé M4, waardoor hij alles in huis heeft om sportief rijden tot een feest te maken. Daarom wil BMW er nu een schepje bovenop doen met de M2 Competition, die uiteraard nog wat verder gaat.
Van 370 naar 410 pk
De make-over begint bij zijn motor, de zes-in-lijn van drie liter, die dankzij een nieuwe afstelling niet minder dan 40 pk en 85 Nm sterker wordt. Daardoor piekt hij op 410 pk en 550 Nm, waardoor hij uiteraard machtige prestaties kan leveren, zelfs al is het toerenbereik van het maximumkoppel uiteraard wat smaller geworden (van 2.350 tot 5.200 o/m in plaats van 1.400 tot 5.560 o/m voor de ‘gewone’ M2).
De koeling is grondig herwerkt, net zoals de smering en de inlaat. Uiteraard gaan de prestaties erop vooruit, maar niet zo sterk als we hadden verwacht. Op de sprint van 0 naar 100 km/u wint hij namelijk maar één tiende van een seconde: 4,2 seconden met de DCT-versnellingsbak (4,3 seconden in de gewone M2) en 4,4 seconden met de handbak (in plaats van 4,5 seconden). BMW verdient wel een applausje omdat het erin geslaagd is om de stijging van de CO2-uitstoot te beperken tot 10 g/km. De constructeur laat je nog steeds kiezen tussen een gerobotiseerde bak met 7 verhoudingen en, tot groot jolijt van iedereen, een manuele zesbak. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u maar kan als optie worden opgetrokken tot 280 km/u via het M Driver’s Package.
De M2 Competition wil zich uiteraard op meer vlakken onderscheiden van de traditionele M2. Zo kiest hij voor de specifieke lakkleur Hockenheim-grijs (al zijn alle andere kleuren ook nog steeds verkrijgbaar) en voor 19-duimvelgen met verschillende bandenmaten voor- en achteraan. Ook de rijdynamiek zou erop vooruitgaan, want BMW heeft een antirolstang geïntegreerd in het motorcompartiment. Dat is dezelfde als op de M3/M4, waardoor de stijfheid en dus de precisie er gevoelig op vooruit gaan.
De veren, de dempers, de elastokinematische verbindingen en de ijking van het stuur en het sperdifferentieel (dat nog steeds variabel is van 0 tot 100 procent) zijn ook allemaal aangepast voor een meer pure en efficiënte rijervaring. Zo laat het sperdifferentieel je in de rijstand Sport+ nog meer genieten van breed uitgesmeerd overstuur. En om sneller toegang te krijgen tot dat programma, heeft BMW de M1- en M2-knoppen uit de M3/M4 op het stuur geplaatst. Voor de vertragingen biedt BMW nog geen koolstkeramische schijven aan, maar wel grote M Performance-pizzaschijven die vooraan worden aangegrepen door klauwen met 6 zuigers en achteraan met 4 zuigers. Dit nieuwe pareltje van BMW heeft nog geen prijs.
De prijs van deze M2 competion start vanaf €64.950 zonder opties.

Jaguar F-Pace SVR

De F-Pace SVR is de 550 pk sterke variant van de F-Pace, een SUV die over de bekende 5,0-liter grote supercharged V8 beschikt die 680 Nm levert. De F-Pace SVR is in staat om in 4,3 tellen naar een snelheid van 100 km/h te sprinten. De topsnelheid van de SVR ligt op 283 km/h. De vanafprijs van de F-Pace SVR is vastgesteld op € 148.920. Overigens wordt de reguliere F-Pace, net als de XE, XF en XJ, duurder dan voorheen. De vanafprijs van de 163 pk sterke 2.0D, voorheen te krijgen vanaf € 57.580, bedraagt nu maar liefst € 64.000.
Natuurlijk is de F-Pace SVR meer dan slechts een F-Pace met een V8 in zijn snuit. Zo zijn de veren aan de voorzijde 30 procent stijver dan die van reguliere F-Paces. Achter zijn ze 10 procent straffer dan bij de reguliere versies. Tevens moet de auto 5 procent minder overhellen, al was dat iets waar de F-Pace niet bepaald een handje naar had. Extra krachtige remmerij moet de F-Pace SVR weer fatsoenlijk tot bedaren kunnen brengen. Jaguar rust zijn sportieve SUV verder uit met een elektronisch aangestuurd differentieel (EAD).
Geen SVR zonder de nodige uiterlijke aankleding. Zodoende is ook deze F-Pace SVR uitgerust met uitbundig en van grote koelopeningen voorzien spoilerwerk, een typische SVR-motorkap en 21-inch lichtmetaal. 22 inch grote wielen zijn optioneel. Wielkastverbreders zijn aanwezig om de brede uitstraling van de auto nog even aan te zetten. Een speciaal uitlaatsysteem met actieve kleppen zorgt ongetwijfeld onder alle omstandigheden voor een fraaie akoestiek; het systeem is overigens 6,6 kilo lichter dan het standaard uitlaatsysteem van de F-Pace. Vanbinnen bepalen sportieve stoelen, de nodige SVR-emblemen en de Sport Shift Selector het beeld
